Vergi Usul
Kanunumuzun mükerrer 242/2 nci maddesinde elektronik defter, kayıt ve
belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazı konusunda,
mükerrer 257/1-3 ncü maddelerinde muhasebe usul ve esaslarını tespit, defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi gereken bilgilerin belirlenmesi,
defter, kayıt ve belgelerin elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması,
saklanması ve ibrazı konusunda, 227 nci maddesinde belgelerde bulunması gereken
bilgilerin belirlenmesi konusunda Maliye Bakanlığı’na yetkiler verilmiştir.
Maliye
Bakanlığı yayınladığı 361 Nolu VUK
Genel Tebliği ile, elektronik defter ve belgelerin oluşturulması,
kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esasları
belirlemiş, ancak bu Tebliği yürürlükten kaldıran “Elektronik Fatura Kayıt
Sistemi ile ilgili VUK Genel Tebliği Taslağı”nı internet sitesine koyarak
önceki düzenlemeden vazgeçtiği ve yeni bir düzenleme yapma niyetinde olduğunu
ortaya koymuştur.
Elektronik Fatura kayıt Sistemi Nedir?
Elektronik Fatura kayıt Sistemi Nedir?
Elektronik
Fatura Kayıt Sistemi, faturalara ait
ikinci nüshaların kağıt ortamında saklanması zorunluluğunu ortadan kaldıran,
faturalara ait birinci nüshaların elektronik ortamda oluşturulması ve alıcılara
iletilmesine imkan sağlayan bir sistemdir. Bu sistemde elektronik belge
olarak düzenlenen faturalarda bulunan bilgiler belirlenen standartlarda ve elektronik
ortamda Gelir İdaresi Başkanlığına aktarılır.
Sistemden Nasıl Yararlanılacaktır?
Sistemden Nasıl Yararlanılacaktır?
1.
Başvuru:
Başvuruda
bulunmak isteyen mükelleflerin aşağıda yeralan şartlara uymaları gerekmektedir.
- Bilanço esasına göre defter
tutmak
- Tüm faturaların elektronik
ortamda düzenlenebildiği, arşivlenebildiği ve aktarılabildiği yazılım ve
donanımı içeren bir bilgi islem sistemine sahip olmak
- Sahip olunan bilgi işlem
sisteminin etkin bir şekilde yönetilebilmesi ve işletilebilmesi için
gerekli sayı ve nitelikte personel bulundurmak
- Sahip olunan bilgi islem
sistemine ait süreçlere ilişkin gerekli iç denetim mekanizmalarını
oluşturmak, teknik ve fiziki güvenliği sağlamak
- Bilgi işlem sistemi dahilinde
kullanılan tüm yazılım ve donanım unsurları ile fatura düzenleme
süreçlerine, iç denetim mekanizmalarına ve güvenlik önlemlerine ilişkin
açıklamaları ve detayları ayrıntılı bir şekilde dokümanlara bağlamak
- Bilgi işlem sistemini oluşturan
her türlü donanımı Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye
Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda bulundurmak
Bu şartlara
uyan mükellefler sistemden yararlanmak için, sahip oldukları bilgi işlem
sistemi ile fatura düzenleme süreçlerine ilişkin ayrıntılı açıklamaları içeren
bir raporu Gelir İdaresi Başkanlığı’na göndermek suretiyle başvuruda
bulunacaklardır.
2. Test Aşaması
Test Aşaması, mükellefler tarafından sunulan bilgilerin Başkanlıkça değerlendirilmesi sonucunda elektronik fatura kayıt sistemine geçiş sürecinin eksiksiz bir şekilde oluşturulması amacını taşımaktadır. Test aşaması, başlangıç tarihinden itibaren en fazla altı ay sürebilir. Bu süre içerisinde başarılı olamadığı kendisine bildirilen mükellefler bildirimi izleyen bir yıl içerisinde sisteme tekrar başvuru yapamazlar.
3. Protokol Aşaması:
Test aşamasını başarı ile tamamlayan mükellefler, Başkanlık ile imzalayacakları Protokol sonrasında sistemden yararlanmaya başlarlar. Uygulamaya geçilmesi ile birlikte, bilgi işlem sistemi aracılığıyla elektronik belge olarak düzenlenen faturalara ait bilgilerin belirlenen format ve standartlarda internet üzerinden Başkanlığa aktarılması süreci başlar. Bu faturalara ait ikinci nüshaların kağıda aktarılarak saklanması zorunluluğu ortadan kalkar.
2. Test Aşaması
Test Aşaması, mükellefler tarafından sunulan bilgilerin Başkanlıkça değerlendirilmesi sonucunda elektronik fatura kayıt sistemine geçiş sürecinin eksiksiz bir şekilde oluşturulması amacını taşımaktadır. Test aşaması, başlangıç tarihinden itibaren en fazla altı ay sürebilir. Bu süre içerisinde başarılı olamadığı kendisine bildirilen mükellefler bildirimi izleyen bir yıl içerisinde sisteme tekrar başvuru yapamazlar.
3. Protokol Aşaması:
Test aşamasını başarı ile tamamlayan mükellefler, Başkanlık ile imzalayacakları Protokol sonrasında sistemden yararlanmaya başlarlar. Uygulamaya geçilmesi ile birlikte, bilgi işlem sistemi aracılığıyla elektronik belge olarak düzenlenen faturalara ait bilgilerin belirlenen format ve standartlarda internet üzerinden Başkanlığa aktarılması süreci başlar. Bu faturalara ait ikinci nüshaların kağıda aktarılarak saklanması zorunluluğu ortadan kalkar.
Veri Aktarımı:
Sistemden
yararlanan mükelleflerin uygulamaya başladıkları andan itibaren ilgili verileri
Başkanlığa aktarması (Veri aktarım protokolü çerçevesinde) esastır. Veri
aktarımı faturanın düzenlendiği günün sonun kadar yapılacaktır. Fatura
bilgilerinin Başkanlığa aktarılması sırasında, elektronik imzanın kullanılması
zorunludur. Bilgiler teknik sorunlar nedeniyle aktarılmazsa DVD-R ortamında
Başkanlığa iletilecektir. Elektronik ortamda düzenlenen faturalara ait her
türlü verinin, vergi kanunları ve diğer kanuni düzenlemelerin kağıt nüshalar
için öngörmüş olduğu süreler dahilinde muhafaza ve ibraz yükümlülüğü
bulunmaktadır. Veri düzenlemesi ve muhafazasının yapıldığı donanım (server)
Türkiye sınırları içinde ve TC Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda olacaktır.
Taşınmalardan önce Başkanlığa bilgi verilecektir. Faturaların kağıt ortamında
da görüntülenebilmesine ve alınabilmesine izin verilecektir.
Faturaların
Alıcılara İletilmesi:
Faturaların
alıcılara ulaştırılması için iki yöntemden en az birisi seçilecektir.
- Elektronik Fatura Kayıt Sistemi
dahilinde oluşturulan faturaların birinci nüshalarının alıcılara kağıt
olarak teslim edilmesi
- Elektronik Fatura Kayıt Sistemi
dahilinde oluşturulan faturaların
birinci nüshalarının elektronik veya manyetik ortamda iletilmesi alıcının
açık rızası olması şartıyla mümkündür. Alıcı basılı olarak isterse basılı
olarak verilmesi zorunludur.
Protokolün Feshi:
- Fatura bilgilerinin Başkanlığa
mazeretsiz aktarılmaması,
- Mazeret halinde mazeretin
giderilememesi veya Başkanlıkça haklı bulunmaması,
- Fatura bilgilerinin sürekli
DVD-R olarak aktarılmaya başlanması,
- Kademeli geçiş halinde
süreçlerin tamamlanamaması,
hallerinde
protokol fesh edilecektir. Protokolün feshedilmesi durumunda mükellefler fesih
tarihinden itibaren 10 gün içinde Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre kağıt
ortamında fatura düzenlemeye ve saklamaya başlayacaktır.
Elektronik Fatura Kayıt Sistemine Geçiş Yapan Firmalar:
Elektronik Fatura Kayıt Sistemine Geçiş Yapan Firmalar:
- Avea İletişim Hizmetleri A.Ş.
- TTNet Anonim Şirketi
- Turkcell İletişim Hizmetleri
A.Ş.
- Türk Telekomünikasyon A.Ş.
- Vodafone Telekomünikasyon A.Ş.
Görüldüğü
üzere bu firmalar bulundukları sektörün özelliği nedeniyle çok sayıda fatura
düzenleme zorunluluğunda olan firmalar olup bu sistem bu mükellefler için zaman
ve para tasarrufu sağlayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder