26.05.2008 tarih ve 26887 Sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan 5763 Sayılı “İş Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun” ile 4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa
eklenen Geçici 7 nci maddede 1 yıl içinde işe alınacak bazı şartları taşıyan
erkek ve kadın personelin ücret maliyetinin bir kısmı İşsizlik Sigortası Fonu
tarafından ödenmek suretiyle teşvik edilmiştir. Daralmayı beraberinde getirecek
ekonomik krizle çakışan ve sadece 1 yıl içinde işe alınacak işçiler için
öngörülen bu teşviğin istihdamı artırmayacağı daha baştan belli olmuştur. Ancak
daha önce zaten planlanmış olan yatırımlar için istihdam edilecek personelin
işçilik maliyetini kısmen azaltacaktır.
Teşviğin
Şartları:
1
Temmuz 2008 tarihinden itibaren bir yıl içinde işe alınan 18-29 yaşları
arasındaki erkekler ile 18 yaşından büyük kadınların
(2008 Ocak ila 2008 Haziran aylarına ilişkin olarak kuruma verilen aylık prim
ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmamaları şartıyla) sigorta primi işveren hisselerinden, prime esas asgari kazanç (asgari
ücret) üzerinden hesaplanan tutara isabet eden kısmının; birinci yıl için yüzde yüzü, ikinci yıl için yüzde sekseni, üçüncü yıl için yüzde altmışı, dördüncü yıl için yüzde kırkı, beşinci yıl için yüzde yirmisi, İşsizlik Sigortası Fonu’ndan
karşılanacaktır. Bu teşviğin uygulaması ile ilgili olarak 01.08.2008
tarih ve 2008/73 Sayılı Sosyal Güvenlik
Kurumu Genelgesi yayınlanmıştır.
Teşvik, teşvik edilecek
personelin, 2007 Temmuz ila 2008 Haziran aylarında kuruma bildirilmiş toplam
sigortalı sayısının, aynı dönem aralığında kuruma bildirim yapılmış ay sayısına
bölünmesi suretiyle bulunacak olan ortalama sigortalı sayısına, ilave olarak
işe alınmış olmaları halinde gerçekleşmiş olacaktır.
30.06.2008 tarihinden sonra
506 sayılı Kanun kapsamına alınmış işyerlerinde 01.07.2007 ila 30.06.2008
tarihleri arasında sigortalı çalıştırılmamış olması nedeniyle ortalama
sigortalı sayısı hesaplanamayacağı için, sigortalı yönünden maddede aranılan
şartları taşıyan tüm sigortalıların işveren hissesi sigorta primi teşvikten
yararlanacaktır. 01.07.2009 veya sonraki
Tarihlerde 506 Sayılı Kanun kapsamına alınmış iş yerlerinde işe alınacak
olan sigortalıların, işe giriş tarihi 01.07.2009 ve sonraki bir tarih olacağından,
bu iş yerlerinin teşvik hükmünden yararlanmaları mümkün değildir.
Teşvikten Yararlanmanın
Diğer Koşulları:
Yapılan denetimler
sonucunda çalıştırdıkları sigortalıları Kuruma bildirmediği tespit edilen iş
yerleri, tutanak tarihini izleyen ay başından
itibaren bir yıl süreyle işveren hissesi sigorta primi teşviki uygulamasından
yararlanamayacaklardır.
Bunun dışında teşvikten
yararlanmanın bir diğer şartı, düzenlenmiş olan aylık prim ve hizmet
belgelerinin Kuruma yasal süresi içinde
verilmesi ve tahakkuk eden sigorta primlerinin sigortalı hissesine
isabet eden kısmı ile, İşsizlik Sigortası Fonu’ndan karşılanmayan işveren
hissesinin tamamının ödenmiş olmasıdır.
İşveren
Hissesi Sigorta Primine Yönelik Diğer Bir Teşvik Uygulamasından Yararlananlar
Bu Teşvikten Yararlanamayacaktır:
Diğer teşvik Kanunlarına
istinaden işveren hissesi sigorta prim teşviki uygulamasından yararlanmakta
olan işverenlerin, teşvik kapsamına giren sigortalılarından dolayı aynı dönem
için ve mükerrer olarak 4447 Sayılı Kanun’un geçici 7 nci maddesinde öngörülen söz
konusu teşvikten yararlanmaları mümkün bulunmamaktadır.
Muvazaalı İşlemler
Teşvik Edilmemektedir:
-Mevcut bir işyerinin
kapatılarak değişik bir adla tekrar açılması veya çalışan sigortalıların
tamamının devredilmesi halinde teşvikten yararlanılamayacaktır.
-01.07.2008 veya sonraki
tarihlerde, devir edilen veya mirasçılara intikal eden işyerleri, yeni işe başlayan işyeri olarak kabul
edilmeyecek, ancak ortalama sigortalı sayısına ilaveten 01.07.2008 ila
30.06.2009 tarihleri arasında yeni işe aldıkları sigortalılardan dolayı
teşvikten yararlanacaklardır.
-Yönetim ve kontrolü elinde
bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler
arasında istihdamın kaydırılması,
şahıs işletmelerinde işletme
sahipliğinin değiştirilmesi gibi ek bir kapasite ve istihdam artışına neden
olmayan, sadece teşviklerden yararlanmak amacıyla yapılan işlemlerde teşvikten
yararlanamayacaktır.
Teşvikten yararlanan
işverenlerin, öngörülen şartları taşıyıp taşımadıklarının, Sigorta Primleri
Servislerince her ay düzenli olarak kontrol edileceği açıklanmıştır.
Diğer Hususlar:
-Özel nitelikteki bina
inşaatı işyerleri, geçici 7 nci maddede aranılan şartların sağlanmış olması şartıyla
sözkonusu teşvik hükmünden yararlanabileceklerdir.
-2886 Sayılı Devlet İhale
Kanunu ile 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu ve uluslararası anlaşma hükümlerine
tabi hizmet ve yapım işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetlerden
dolayı, işveren hissesi sigorta prim teşvikinden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
-Sosyal güvenlik destek
primine tabi olarak çalışanlar, topluluk sigortasına tabi olanlar, yurt dışında
çalışan sigortalılar, aday çırak, çırak ve öğrenciler için 4447 Sayılı Kanun
türü seçilemeyecektir.
-İşsizlik Sigortası
Fonu’ndan karşılanan sigorta primleri, gelir ve kurumlar vergisi
uygulamalarında gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmayacaktır.
Sonuç olarak, istihdamı
teşvik edici kapsamlı bir uygulama olmaktan uzak olan bu düzenlemelerin, kararı
daha önce verilmiş olan yatırımlarda istihdam edilecek personelin ücret
maliyetini kısmen azaltarak, yararlanan şanslı girişimciler için bir nevi
ileriye yönelik prim affı işlevini göreceğini düşünüyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder