T.C.
TOKAT
VALİLİĞİ
(Tokat Defterdarlığı Gelir Müdürlüğü)
Sayı:
32695369-010.01-1
Tarih:
25.11.2014
Konu:
Teknoloji geliştirme bölgesi içinde bulunan, ..A.Ş.’ne ait ofislerin kiraya
verilerek kira geliri elde edilmesi halinde, bu kazancın Kurumlar ve KDV
‘den istisna olup olmadığı.
İlgide
kayıtlı özelge talep formunuzda; A.Ş.’nin bu bölgedeki faaliyetlerinden elde
ettiği kazancın 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici
ikinci maddesi gereğince kurumlar vergisinden ve 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun geçici yirminci maddesi uyarınca da katma değer vergisinden
müstesna tutulduğu, diğer taraftan Şirketinizce yaptırılan bina içinde bulunan
ofislerin kiraya verilmek suretiyle gelir elde edileceği belirtilerek, bu
kiralama neticesinde elde edilecek kazançlar dolayısıyla kurumlar ve katma
değer vergisi mükellefi olup olmayacağınız (bu kazancın da istisna kapsamında
olup olmadığı) hususunda görüş talep edilmektedir.
4691 sayılı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesinde; “Yönetici
şirketlerin bu Kanun uygulaması kapsamında elde ettikleri kazançlar ile Bölgede
faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu
Bölgedeki yazılım ve AR-GE faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31/12/2023
tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.” hükmü yer
almaktadır.
Söz konusu
maddede yer alan kazanç istisnası hükmünden yararlanılabilmesi için;
- Bu Kanunda
tanımlanan teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet gösterilmesi,
-Kazancın
münhasıran bu bölgedeki yazılım ve AR-GE’ye dayalı üretim faaliyetlerinden veya
yönetici şirketlerin bu bölgelerin yönetilmesinden ve işletilmesinden elde
edilen kazançlardan olması,
-Bölge içi ve
dışı faaliyetlerden elde edilen kazanç ayırımının yapılması gerekmektedir.
1 Seri No.lu
Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin “5.12.2.3. Yönetici şirketlerin
yararlanabilecekleri istisnanın kapsamı” başlıklı bölümünde ise “4691 sayılı
Kanunun geçici 2 nci maddesi hükmüne göre, yönetici şirketin bu Kanunun
uygulaması kapsamında elde ettikleri kazançları kurumlar vergisinden istisna
edilmiş olup yönetici şirketlerin istisna edilen kazançları, 4691 sayılı Kanun
kapsamında bölgenin kurulmasına, yönetilmesine ve işletilmesine ilişkin
faaliyetlerden kaynaklanan kazançlarıdır.” açıklamalarına yer verilmiştir.
Ayrıca, KDV
Kanununun geçici 20 nci maddesinde; 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Kanununa göre teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin
kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde
münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş
uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama
yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetlerinin katma değer vergisinden müstesna
olduğu hüküm altına alınmıştır.
4691 sayılı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanunun
amacının, üniversiteler, araştırma kurum ve kuruluşları ile üretim
sektörlerinin işbirliği sağlanarak, ülke sanayinin uluslararası rekabet
edebilir ve ihracata yönelik bir yapıya kavuşturulması maksadıyla teknolojik
bilgi üretmek, üründe ve üretim yöntemlerinde yenilik geliştirmek, ürün
kalitesini veya standardını yükseltmek, verimliliği artırmak, üretim
maliyetlerini düşürmek, teknolojik bilgiyi ticarileştirmek, teknoloji yoğun
üretim ve girişimciliği desteklemek, küçük ve orta ölçekli işletmelerin yeni ve
ileri teknolojilere uyumunu sağlamak, Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulunun
kararları da dikkate alınarak teknoloji yoğun alanlarda yatırım olanakları
yaratmak, araştırmacı ve vasıflı kişilere iş imkânı yaratmak, teknoloji
transferine yardımcı olmak ve yüksek/ileri teknoloji sağlayacak yabancı
sermayenin ülkeye girişini hızlandıracak teknolojik alt yapıyı sağlamak olduğu;
8 inci maddesinin ikinci fıkrasında, yönetici şirketin bu Kanunun uygulanması
ile ilgili işlemlerde damga vergisi ve harçtan muaf olduğu hüküm altına
alınmıştır.
Ayrıca,
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin “Yönetici şirketin görev
ve sorumlulukları” başlıklı 15 inci maddesinde;
“Yönetici
şirket, Kanun amacını gerçekleştirmek üzere;
a) Bölgeye
ait planlama ve projelendirmenin yapılması, gerekli alt yapı ve üst yapı
hizmetlerinin yürütülmesi,
ı) Bölgede
hizmet vermek amacıyla yer almak isteyen kurum, kuruluş, yerli ya da yabancı
tüzel veya gerçek kişilerin taleplerinin değerlendirilmesi ve uygun bulunanlara
Bölge işletme yönergesi doğrultusunda yer tahsisinin yapılması,
j) Kanunun 8
inci maddesi kapsamında üretim yapmak isteyen işletmelere Kanun, bu Yönetmelik
ve Bölge işletme yönergesine uygun olarak yer tahsisinin yapılması,
k) Kuluçka
firmalarına, Bölgede uygulanan birim metrekare kira ücretlerinin kamu destekli
Ar-Ge projesine sahip olanlar için yüzde 25, diğerleri için yüzde 50’sinden
fazla olmamak üzere, Ar-Ge projesi süresi esas alınarak en fazla 36 aya kadar
indirimli yer tahsis edilmesi, yer tahsis edilirken diğer firmalardan tamamen
ya da kısmen ayrıştırılmış ofis alanlarının oluşturulmasına özen gösterilmesi,
l) Bölgenin
yönetimi ve işletilmesi, Bölgede yer alacak girişimci başvuruları ile Bölgede
yer alan girişimcilerce yürütülecek her bir yeni Ar-Ge projesinin
değerlendirilmesi, uygun görülenlere yer tahsisinin yapılması, teknolojik
ürünün üretilmesine izin veren Kanunun 8 inci maddesinin uygulanması, bu Yönetmeliğe
uygun kira kontratlarının düzenlenmesi...” denilmektedir.
Bununla
birlikte anılan Yönetmeliğin “Bölge arazisinin kullanımı” başlıklı 22 nci
maddesinde;
“(1) Bölge
olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde Kanun amacı dışında başka amaçlarla
kullanılamaz.
(2) Yönetici
şirket, Bölgede akademik, ekonomik ve sosyal yapının oluşturulmasını sağlamak
amacıyla; Bölgenin toplam yapılaşma hakkının % 25 ‘ini aşmayacak kesimi
üzerinde Bölge amaçları doğrultusunda gerçekleştirilecek faaliyetlere etkinlik
kazandırmak ve Bölgenin ihtiyaç duyduğu ekonomik, sosyal ve kültürel altyapıyı
oluşturmak üzere gerekli bina ve tesisleri kurabilir, işletebilir, kiraya
verebilir.
(3) Bölge
içerisinde yer alan yönetici şirket ile kamu kurumu ya da kuruluşlarına ait
gayrimenkullerin satışı yapılamaz. “ şeklinde açıklamalara yer verilmiştir.
Buna göre,
...Geliştirme Bölgesinin yönetilmesinden ve işletilmesinden sorumlu olan
şirketinize ait binada bulunan ofislerin, yönetici şirketlerin görev ve
sorumlulukları kapsamında olmak ve Bölgenin toplam yapılaşma hakkının % 25’ini
aşmamak kaydıyla; bölge amaçlarını gerçekleştirmek üzere kiraya verilmesinden
elde edilecek olan kazanç, 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu
kapsamında kurumlar vergisinden müstesna tutulabilecektir. Ayrıca şirketinize
ait binada bulunan ofislerin bu kapsamda kiraya verilmesi işlemleri dolayısıyla
KDV Kanununun geçici 20 nci maddesi hükmü gereği KDV istisnasından
faydalanmanız mümkündür. Ancak söz konusu ofislerin, yukarıda bahsedilen hüküm
ve açıklamalar kapsamı dışında kiralanması durumunda elde edilecek kazancın
ticari kazanç hükümlerine göre vergilendirilmesi gerektiği ve bu işlemlere
ilişkin olarak KDV istisnasının uygulanmayacağı tabiidir.
Bilgi
edinilmesini rica ederim.
(Vergi
Dünyası Mayıs 2015)
SON
YÖNETMELİK DÜZENLEMESİNE GÖRE TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE FAALİYET
GÖSTEREN KİŞİLERİN YARARLANABİLECEĞİ MUAFİYET VE İSTİSNA DÜZENLEMELERİ
Esas
itibariyle Türkiye’nin teknoloji alt yapısını güçlendirmek amacıyla 2001
tarihinde yürürlüğe girmiş olan 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Kanunu’nun 8’inci maddesinde bu Kanun ile yönetici şirket ve gelir ve kurumlar
vergisi mükellefleri için önemli bir vergi desteği getirilmiştir.
Mezkûr
Kanunun 8’inci maddesi hükmü daha sonra 6170 sayılı Kanun ile değiştirilmiş ve
muafiyet ve istisna düzenlemesi Geçici 2’nci madde hükmünde düzenlenmiştir.
Kanun ile getirilmiş olan muafiyet ve istisna düzenlemelerine ilişkin ayrıntılı
açıklamalara 19.06.2002 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olan Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği’nde yer verilmiştir. Bu Yönetmelik daha sonra 12
Mart 2014 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Uygulama Yönetmeliği ile yürürlükten kaldırılmıştır.
12 Mart 2014
tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Uygulama
Yönetmeliği’nin 37’nci maddesinde 4691 sayılı Kanun ile getirilmiş olan destek
unsurlarına yönelik ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Bu madde hükmünde
yer alan düzenleme ile getirilmiş olan muafiyet ve istisna düzenlemeleri özet
olarak şu şekildedir:
1- Yönetici
şirketlerin teknoloji geliştirme bölgesinde elde ettiği kazançlar 31.12.2023
tarihine kadar kurumlar vergisinden istisnadır.
2- Yönetici
şirketler tarafından düzenlenen kâğıtlar ve bu şirketlerce yapılan işlemler
damga vergisi ve harçtan muaftır.
3- Teknoloji
geliştirme bölgelerinde faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin, yazılım ve/veya Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri
kazançları 31.12.2023 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.
4- Teknoloji
geliştirme bölgelerinde çalışan Ar-Ge personeli ve destek personelinin bu
görevleri ile ilgili ücretleri 31.12.2023 tarihine kadar her türlü vergiden
istisnadır.
5- Atık su
arıtma tesisi işleten Teknoloji Geliştirme Bölgelerinden, belediyelerce atık su
bedeli alınmayacaktır.
6- Teknoloji
Geliştirme Bölgelerinde üretilen ve satışa sunulan sistem yönetimi, veri
yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol
uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetler, katma değer vergisinden
müstesnadır.
Yukarıda özet
olarak verdiğimiz muafiyet ve istisnalardan katma değer vergisi istisnası, 5035
sayılı Kanun ile getirilmiş olup, uygulama esasları 12 Mart 2014 tarihli Resmi
Gazete’de yayımlanan Yönetmelikte düzenlenmiştir. Diğer muafiyet ve istisna
uygulamaları ise, ufak tefek değişiklikler dışında 6170 sayılı Kanun ile
yapılan değişikliklere paralel düzenlemeler içermektedir.
(Levent BAŞAK VSD Eylül 2014)
Teknoloji
Geliştirme Bölgelerinde Uygulanan Kurumlar ve Katma Değer Vergisi İstisnasından
Yararlanan Mükelleflerin Dikkat Etmesi Gereken Hususlar
Ülkenin
teknolojik altyapısını güçlendirmek ve katma değeri yüksek ürünlerin üretim ve
ihracatını yapabilmek açısından teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyette
bulunacak işletmelere bazı vergisel kolaylıklar sağlanmıştır.
Bölgede
faaliyette bulunan mükelleflerin yazılım ve Ar-Ge faaliyetleri nedeniyle elde
ettikleri kazançlar gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilmiştir. Ayrıca
bölgede geliştirilen bazı yazılımların teslimi katma değer vergisinden
istisnadır.
Bölgede
geliştirilen yazılımların seri üretime tabi tutularak pazarlanması durumunda
gelir veya kurumlar vergisi istisnası, ürünlerin pazarlanmasından elde edilen
kazançların lisans, patent gibi gayrimaddi haklara isabet eden kısmının,
transfer fiyatlandırması esasına göre ayrıştırılmak suretiyle belirlenen
kısmına uygulanacaktır. Üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle doğan
kazanıcın diğer kısmı ise istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir. Katma
Değer Vergisi Kanunu açısından da aynı durum geçerli olup, istisna sadece
lisans, patent gibi gayrimaddi haklara isabet eden kısım için geçerli
olacaktır.
Gelir
idaresi, özelge bazında vermiş olduğu idari görüşte, yazılımların teslim
edilmesinden sonra verilen kurulum, test çalışması, destek, bakım, eğitim,
teknik hizmet ve danışmanlık hizmetleri sonucunda elde edilen kazancın gelir
veya kurumlar vergisi istisnasından yararlanamayacağını belirtmiştir.
Kanaatimizce yazılımlara ilişkin olarak verilen kurulum, test çalışması ve
eğitim hizmetleri sonucu elde edilen kazancın, yazılımların teslimi kapsamında
değerlendirilerek istisnadan yararlanması gerekmektedir.
(Umut VARLI Yaklaşım / Ağustos 2014)
Teknoloji
Geliştirme Bölgelerinde Geliştirilen Yazılım veya Ar-Ge Uygulamasının Bölge
İçinde Kullanılmak Üzere Satışı
Teknoloji
geliştirme bölgelerinde faaliyette bulunan mükelleflere tanınan gelir veya kurumlar vergisi
istisnası, 4691 Sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu’nda
düzenlenmiştir. Bu düzenlemeye göre, bölgede faaliyet gösteren gelir ve
kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu bölgedeki yazılım ve AR-GE
faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar, 31.12.2023 tarihine kadar gelir ve
kurumlar vergisinden istisna edilmiştir. Bununla birlikte, aynı
süre içinde, mükelleflerin bu bölgelerde ürettikleri sistem yönetimi, veri
yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol
uygulama yazılımı kapsamındaki teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmiştir.
Ancak, istisnadan yararlanan mükelleflerin istisna kapsamındaki teslim ve
hizmetleriyle ilgili her türlü mal ve hizmet alımları genel hükümlere göre
KDV’ye tabidir.
Bu
doğrultuda, teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyet gösteren bir mükellef
tarafından geliştirilen bir yazılım programının bölge içinde satılması ve satın
alan tarafından söz konusu yazılımın bir başka yazılımın geliştirilmesinde
kullanılması veya bir ar-ge çalışması sonucu geliştirilen uygulamanın yine
bölge içinde başka bir ar-ge çalışmasında kullanılmak üzere satılması halinde,
hem ilk geliştirilen yazılım veya ar-ge uygulaması ve hem de nihai olarak
geliştirilen yazılım programı ve ar-ge uygulamasına ilişkin satış kazancı gelir
veya kurumlar vergisinden istisna olacak, ayrıca hem ilk geliştirilen yazılım
programı veya ar-ge uygulaması ve hem de nihai olarak geliştirilen yazılım
programı ve ar-ge uygulaması, sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları,
sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol uygulamalarına yönelik
genel anlamda yazılım programlarından olması kaydıyla katma değer vergisinden
istisna olacaktır.
(İbrahim ERCAN E-Yaklaşım / Mayıs 2014)
TEKNOLOJİ
GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE SERİ ÜRETİME TABİ TUTULARAK PAZARLANAN YAZILIMLARIN
GAYRİMADDİ HAK BEDELLERİNİN AYRIŞTIRILMASI SORUNU :
Vergi Usul Kanunu’nun değerlemeye
ilişkin hükümlerine göre gayrimaddi hak bedelinin, maliyet bedeliyle
değerleneceği hüküm altına alınmıştır ve bu hükme göre gayrimaddi hak bedeli
tespit edilebilecektir. Böylece teknoloji geliştirme bölgelerinde üretilen ve
seri üretime tabi tutularak satışı gerçekleştirilen yazılımlardan elde edilen
hasılatın gayrimaddi hak bedeline isabet eden kısmı ayrıştırılarak istisna
kazanç tutarı hesaplanabilecektir. Ancak, bu yöntemin uygulanabilmesi için
mevzuatta gerekli düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.
(Mustafa
Çiftçi/Tayfun AKTAŞ-E. Stajyer Gelirler Kontrolörü, Vergi Müfettiş
Yardımcısı-Vergi Sorunları Dergisi Ocak14)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder