ZAMANAŞIMINI DURDURMAK AMACIYLA TAKDİR
KOMİSYONUNA SEVK
Danıştay
4. Dairesi
Tarih
: 14.10.2014
Esas No : 2013/3222
Karar
No : 2014/5621
VUK Md.
75, 114
Sırf zamanaşımını durdurmak amacıyla mükelleflerin takdir komisyonuna
sevki, matrah takdiri için takdir komisyonuna sevkin zamanaşımını durduracağına
ilişkin Kanun hükmünün amacıyla bağdaşmayacağından zamanaşımının durmasından
söz edilemeyeceği hk.
(Yaklaşım / Ekim 2015)
T.C. DANIŞTAY 9. Daire
Esas No: 2013/6870
Karar No: 2013/10358
İçtihat Metni Özeti : Takdir Komisyonlarının
görevinin, matrah ve servet takdiri yapmak olduğu, mükelleflerin sahte fatura
kullandığı gerekçesiyle indirimlerin reddine ilişkin takdir yetkisinin
bulunmadığı, bu nedenle sahte fatura kullanım nedeniyle takdir komisyonunca
belirlenen matrah üzerinden tarhiyat yapılamayacağı hakkında.
(Vergi
Dünyası Eylül 2015)
İLANEN TEBLİĞ KOŞULLARI
Danıştay
3. Dairesi
Tarih
: 06.11.2014
Esas
No : 2013/6557
Karar
No : 2014/5046
VUK Md. 102,
103
İş yeri adresine gönderilen ihbarnamelerin tebliğ alındısı üzerinde
bulunan “muhatabın adresten ayrıldığı, yeni adresin bilinmediği” şerhi yanı
sıra tebliğ alındısında, posta memuru dışında komşulardan bir kişi veya muhtar
veya ihtiyar heyeti üyelerinden biri veyahut bir zabıta memurunun imzasının bulunmaması
halinde, davacı nezdinde ilanen tebliğ koşullarının oluşmayacağı, dolayısıyla
vergi ceza ihbarnamelerinin usulüne uygun olarak tebliğ edilmemesi nedeniyle
usulüne uygun olarak kesinleşen bir amme alacağının varlığından söz
edilemeyeceğinden, ödeme emrinde hukuka uyarlık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Temmuz 2015)
Mükellefin
Gıyabında Düzenlenen VTR ve Tebliğ Zorunluluğu (E-Yaklaşım)
Nitekim,
Danıştay 4. Dairesi tarafından verilen bir kararda davacının savunma hakkının
engellendiği tartışmasız olduğu gibi kendisine ait bilgilerin verilmemesi VUK
md. 5 kapsamında değerlendirilmeyeceğinden, vergi tekniği raporu tebliğ
edilmeksizin sadece ihbarname ile vergi inceleme raporu tebliğ edilmek
suretiyle davacıya bildirilen tarhiyatın kaldırılması gerekmektedir.
Sonuç olarak,
ihbarnameler ve ekleri yasanın aradığı koşulları içermediği takdirde ihbarname
kapsamındaki tarhiyat adil yargılama hakkı, savunma hakkı, silahların eşitliği
prensipleri, vergi mahremiyeti, hukuka aykırılıklar, vs konularda somut olarak
hukuka aykırılıklar teşkil edeceğinden dolayı tarhiyat başından sonuna kadar
kanuna uygun bir tarhiyat sayılamaz.
(Nazlı Gaye ALPASLAN E-Yaklaşım / Temmuz 2015)
TAKDİR KOMİSYONUNUN, KDV İNDİRİM REDDİ
YETKİSİ BULUNMADIĞI
Danıştay
9. Dairesi
Tarih
: 11.11.2014
Esas
No : 2014/11383
Karar
No : 2014/7428
VUK Md. 30,
74
Mükellefin sahte fatura kullandığından bahisle takdir komisyonuna sevk edilmesi
üzerine, katma değer vergisi indirim reddi yetkisi bulunmayan takdir
komisyonunca alınan karara istinaden mükellef adına yapılan cezalı tarhiyatta
hukuka uyarlık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Haziran 2015)
MÜCBİR SEBEP GÖSTERİLMEKSİZİN DEFTER
VE BELGELERİN İBRAZ EDİLMEMESİ
Danıştay
4. Dairesi
Tarih
: 10.11.2014
Esas
No : 2012/6573
Karar
No : 2014/6620
VUK Md. 30
KDVK Md. 34
Herhangi bir mücbir sebep gösterilmeksizin idarece istenilen defter ve
belgeler ibraz edilmediğinden indirimlerin reddi suretiyle salınan vergi ve
kesilen cezalarda hukuka aykırılık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Mayıs 2015)
TAKDİR KOMİSYONUNUN, KDV
İNDİRİMLERİNİN REDDİNE İLİŞKİN TAKDİR YETKİSİNİN BULUNMADIĞI
Danıştay
9. Dairesi
Tarih
: 19.11.2013
Esas
No : 2013/6870
Karar
No : 2013/10358
VUK Md. 74
Takdir Komisyonlarının görevinin, matrah ve servet takdiri yapmak olduğu,
mükelleflerin sahte fatura kullandığı gerekçesiyle indirimlerin reddine ilişkin
takdir yetkisinin bulunmadığı, bu nedenle sahte fatura kullanım nedeniyle
takdir komisyonunca belirlenen matrah üzerinden tarhiyat yapılamayacağı hk.
(Yaklaşım / Nisan 2015)
Takdir
Komisyonları Vergi İnceleme Raporuna İstinaden KDV İndirim Reddiyatı
Yapabilirler mi?
Takdir komisyonları, mükellefin vergisel durumlarında ilişkin karar
verirken, kanununda kendisi yüklenilen görev ve verilen yetkiler çerçevesinde
kanun hükümlerine bağlı kalmak zorundadır. Zira Anayasamızda yer alan hukuk
devleti ilkesinin sonuçlarından biri de idarenin işlem ve eylemlerinin hukuk
kuralları çerçevesinde yürütülmesidir. Bu nedenle mükellefin Katma Değer
Vergisi Kanunu’nda belirtilen indirim şartlarına aykırı olarak gerçekleştirdiği
indirimler olsa dahi bu indirimlerin reddine yönelik kararlar alması hukuka
aykırı olacaktır.
(Faruk IŞIK E-Yaklaşım / Mart 2015)
Takdir
komisyonuna sevkin zamanaşımını durdurması hk
T.C.
D A N I Ş
T A Y
Dokuzuncu
Daire
Esas
No: 2012/9726
Karar No: 2013/5028
Özet: 213 Sayılı Kanunun 114.
maddesinde; vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın başından
başlayarak beş yıl içinde tarh ve mükellefe tebliğ edilmeyen vergilerin
zamanaşımına uğrayacağı, şu kadar ki vergi dairesince matrah takdiri için takdir
komisyonuna başvurulmasının zamanaşımını durduracağı, duran zamanaşımının
mezkur komisyon kararının vergi dairesine tevdiini takip eden günden itibaren
işlemeye devam edeceği hükme bağlanmış olup, zamanaşımının sadece takdir
komisyonuna başvurmakla duracağı anlaşılmaktadır.
Ancak,
zamanaşımı süresinin takdir komisyonuna başvurulması nedeniyle durması için
olayda, gerçek bir re’sen takdir nedeninin saptanmış olması, diğer bir deyişle
salt zamanaşımını durdurmak amacıyla olayın gerçekte var olmayan bir re’sen takdir
nedenine dayandırılmamış olması şarttır ( 213
s. VUK m. 114 )
T.C.
DANIŞTAY VERGİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2010/707 Karar No : 2012/618
Özeti: Hiçbir mücbir sebep bulunmaksızın
defter ve belgelerini incelemeye ibraz etmeyen davacının, daha sonra dava
aşamasında bunları mahkemeye ibraz edebileceği yönündeki istemi vergi
incelemesinden amaçlanan sonuçların ortadan kaldırılmasına sebebiyet
verebileceğinden ve Katma Değer Vergisi Kanunu ile getirilen esaslara uygun
olmadığından, ara kararı ile defter ve belgelerin mahkemeye ibrazının istenmesi
ve bu defter ve belgeler üzerinde bilirkişi incelemesi yaptırılarak karar
verilmesinin hukuka uygun görülmediği hakkında.
(Vergi Dünyası Nisan 2014)
Zamanaşımı, Vergi İncelemesi ve Takdir Komisyonuna Sevk İşlemi
Re'sen takdir konusu
olabilecek davranışlar karşısında takdir komisyonları, gerekli incelemeleri
yapmadan, çevre koşullarını dikkate alarak matrah takdirini gerçekleştiremez.
Takdir komisyonu kararında gösterilen gerekçenin, matrahını saptanması ve
oluşumunu kanıtlayıcı ve inandırıcı nitelikte olması gerekir.(Dn. 4. D.’nin, 25.06.1985 tarih
ve E. 1985/638, K. 1985/ 1872 sayılı Kararı)
Takdir komisyonları
takdir işlemini gerçekleştirirken, mutlak suretle gerekli araştırmaları ve
incelemeleri yapmak zorundadırlar. Takdir komisyonu hiç bir araştırma ve
inceleme yapmaksızın ve gerekçe göstermeksizin, genel ifadelere dayanarak
matrah takdir edemez.(Dn. 4. D.’nin, 20.02.1984 tarih
ve E. 1982/4284, K. 1984/631 sayılı Kararı)
Takdir komisyonları
vergi inceleme raporlarıyla öğrenilen miktarın üzerinde matrah takdirine
yetkilidirler. Ancak böyle bir takdir işlemi yapabilmek için komisyonun bir
inceleme ve araştırma sonucunda ilave matrah farkı tespit etmiş olması
gereklidir. (Dn.
4. D.’nin, 23.02.1982 tarih ve E. 1981/575, K. 1982/223 sayılı Kararı)
Takdir komisyonu,
takdir işlemini yaparken, vergi yasaları gerçeğe bağlı olma kuralına göre
hareket etmek zorundadırlar. Takdir komisyonu, yükümlüden alacağı bilgilere
göre takdir işlemini gerçekleştirebilir. Yasal defterlerini tutmayan yükümlünün
banka hesaplarındaki bilgiler ve kendi beyan ve ifadeleri esas alınarak
yapılacak re'sen tarhiyatta yasaya aykırılıktan bahsedilemez.(Dn. 4. D.’nin, 06.04.1988 tarih
ve E. 1987/4509, K. 1988/ 1356 sayılı Kararı)
Zamanaşımı sürecine girmiş muhtemel vergi alacaklarının
doğumuna kaynak oluşturacak re’sen takdir yetkisinin kullanımıyla ilgili net
belirlemelerin yapılması zorunludur. Bu konudaki naçizane görüşümüz; 6009
sayılı Kanunla vergi incelemelerinde getirilen altı aylık ve bir yıllık süreler
de göz önünde bulundurularak, normal tarh zamanaşımı süresinin bitimine altı
ay(üç ay da olabilir) ve daha az süre kalan mükelleflerin söz konusu dönemleri
vergi incelemesine sevk edilmeyerek matrah takdiri için doğrudan takdir
komisyonuna sevk edilmesi yönünde bir yasal düzenleme yapılmasıdır.
Mehmet YILDIRIM (E-Yaklaşım / Ocak 2014)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder