17 Mart 2016 Perşembe

VERGİ İNCELEMESİ

ZAMANAŞIMINI DURDURMAK AMACIYLA TAKDİR KOMİSYONUNA SEVK
Danıştay 4. Dairesi
Tarih    : 14.10.2014
Esas No : 2013/3222
Karar No  : 2014/5621
VUK Md. 75, 114
Sırf zamanaşımını durdurmak amacıyla mükelleflerin takdir komisyonuna sevki, matrah takdiri için takdir komisyonuna sevkin zamanaşımını durduracağına ilişkin Kanun hükmünün amacıyla bağdaşmayacağından zamanaşımının durmasından söz edilemeyeceği hk.

(Yaklaşım / Ekim 2015) 

T.C. DANIŞTAY 9. Daire
Esas No: 2013/6870
Karar No: 2013/10358
İçtihat Metni Özeti : Takdir Komisyonlarının görevinin, matrah ve servet takdiri yapmak olduğu, mükelleflerin sahte fatura kullandığı gerekçesiyle indirimlerin reddine ilişkin takdir yetkisinin bulunmadığı, bu nedenle sahte fatura kullanım nedeniyle takdir komisyonunca belirlenen matrah üzerinden tarhiyat yapılamayacağı hakkında.
(Vergi Dünyası Eylül 2015)

İLANEN TEBLİĞ KOŞULLARI
Danıştay 3. Dairesi
Tarih    : 06.11.2014
Esas No         : 2013/6557
Karar No  : 2014/5046
VUK Md. 102, 103
İş yeri adresine gönderilen ihbarnamelerin tebliğ alındısı üzerinde bulunan “muhatabın adresten ayrıldığı, yeni adresin bilinmediği” şerhi yanı sıra tebliğ alındısında, posta memuru dışında komşulardan bir kişi veya muhtar veya ihtiyar heyeti üyelerinden biri veyahut bir zabıta memurunun imzasının bulunmaması halinde, davacı nezdinde ilanen tebliğ koşullarının oluşmayacağı, dolayısıyla vergi ceza ihbarnamelerinin usulüne uygun olarak tebliğ edilmemesi nedeniyle usulüne uygun olarak kesinleşen bir amme alacağının varlığından söz edilemeyeceğinden, ödeme emrinde hukuka uyarlık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Temmuz 2015) 

Mükellefin Gıyabında Düzenlenen VTR ve Tebliğ Zorunluluğu (E-Yaklaşım)
Nitekim, Danıştay 4. Dairesi tarafından verilen bir kararda davacının savunma hakkının engellendiği tartışmasız olduğu gibi kendisine ait bilgilerin verilmemesi VUK md. 5 kapsamında değerlendirilmeyeceğinden, vergi tekniği raporu tebliğ edilmeksizin sadece ihbarname ile vergi inceleme raporu tebliğ edilmek suretiyle davacıya bildirilen tarhiyatın kaldırılması gerekmektedir.
Sonuç olarak, ihbarnameler ve ekleri yasanın aradığı koşulları içermediği takdirde ihbarname kapsamındaki tarhiyat adil yargılama hakkı, savunma hakkı, silahların eşitliği prensipleri, vergi mahremiyeti, hukuka aykırılıklar, vs konularda somut olarak hukuka aykırılıklar teşkil edeceğinden dolayı tarhiyat başından sonuna kadar kanuna uygun bir tarhiyat sayılamaz.
(Nazlı Gaye ALPASLAN E-Yaklaşım / Temmuz 2015) 

TAKDİR KOMİSYONUNUN, KDV İNDİRİM REDDİ YETKİSİ BULUNMADIĞI
Danıştay 9. Dairesi
Tarih    : 11.11.2014
Esas No         : 2014/11383
Karar No  : 2014/7428
VUK Md. 30, 74
Mükellefin sahte fatura kullandığından bahisle takdir komisyonuna sevk edilmesi üzerine, katma değer vergisi indirim reddi yetkisi bulunmayan takdir komisyonunca alınan karara istinaden mükellef adına yapılan cezalı tarhiyatta hukuka uyarlık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Haziran 2015)

MÜCBİR SEBEP GÖSTERİLMEKSİZİN DEFTER VE BELGELERİN İBRAZ EDİLMEMESİ
Danıştay 4. Dairesi
Tarih    : 10.11.2014
Esas No         : 2012/6573
Karar No  : 2014/6620
VUK Md. 30
KDVK Md. 34
Herhangi bir mücbir sebep gösterilmeksizin idarece istenilen defter ve belgeler ibraz edilmediğinden indirimlerin reddi suretiyle salınan vergi ve kesilen cezalarda hukuka aykırılık bulunmadığı hk.
(Yaklaşım / Mayıs 2015) 

TAKDİR KOMİSYONUNUN, KDV İNDİRİMLERİNİN REDDİNE İLİŞKİN TAKDİR YETKİSİNİN BULUNMADIĞI
Danıştay 9. Dairesi
Tarih    : 19.11.2013
Esas No         : 2013/6870
Karar No  : 2013/10358
VUK Md. 74
Takdir Komisyonlarının görevinin, matrah ve servet takdiri yapmak olduğu, mükelleflerin sahte fatura kullandığı gerekçesiyle indirimlerin reddine ilişkin takdir yetkisinin bulunmadığı, bu nedenle sahte fatura kullanım nedeniyle takdir komisyonunca belirlenen matrah üzerinden tarhiyat yapılamayacağı hk.
(Yaklaşım / Nisan 2015) 

Takdir Komisyonları Vergi İnceleme Raporuna İstinaden KDV İndirim Reddiyatı Yapabilirler mi?
Takdir komisyonları, mükellefin vergisel durumlarında ilişkin karar verirken, kanununda kendisi yüklenilen görev ve verilen yetkiler çerçevesinde kanun hükümlerine bağlı kalmak zorundadır. Zira Anayasamızda yer alan hukuk devleti ilkesinin sonuçlarından biri de idarenin işlem ve eylemlerinin hukuk kuralları çerçevesinde yürütülmesidir. Bu nedenle mükellefin Katma Değer Vergisi Kanunu’nda belirtilen indirim şartlarına aykırı olarak gerçekleştirdiği indirimler olsa dahi bu indirimlerin reddine yönelik kararlar alması hukuka aykırı olacaktır.
(Faruk IŞIK E-Yaklaşım / Mart 2015)

Takdir komisyonuna sevkin zamanaşımını durdurması hk
T.C.
D A N I Ş T A Y
Dokuzuncu Daire
Esas  No: 2012/9726
Karar No: 2013/5028 
Özet: 213 Sayılı Kanunun 114. maddesinde; vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın başından başlayarak beş yıl içinde tarh ve mükellefe tebliğ edilmeyen vergilerin zamanaşımına uğrayacağı, şu kadar ki vergi dairesince matrah takdiri için takdir komisyonuna başvurulmasının zamanaşımını durduracağı, duran zamanaşımının mezkur komisyon kararının vergi dairesine tevdiini takip eden günden itibaren işlemeye devam edeceği hükme bağlanmış olup, zamanaşımının sadece takdir komisyonuna başvurmakla duracağı anlaşılmaktadır.
Ancak, zamanaşımı süresinin takdir komisyonuna başvurulması nedeniyle durması için olayda, gerçek bir re’sen takdir nedeninin saptanmış olması, diğer bir deyişle salt zamanaşımını durdurmak amacıyla olayın gerçekte var olmayan bir re’sen takdir nedenine dayandırılmamış olması şarttır ( 213 s. VUK m. 114 )

T.C. DANIŞTAY VERGİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2010/707     Karar No : 2012/618
Özeti: Hiçbir mücbir sebep bulunmaksızın defter ve belgelerini incelemeye ibraz etmeyen davacının, daha sonra dava aşamasında bunları mahkemeye ibraz edebileceği yönündeki istemi vergi incelemesinden amaçlanan sonuçların ortadan kaldırılmasına sebebiyet verebileceğinden ve Katma Değer Vergisi Kanunu ile getirilen esaslara uygun olmadığından, ara kararı ile defter ve belgelerin mahkemeye ibrazının istenmesi ve bu defter ve belgeler üzerinde bilirkişi incelemesi yaptırılarak karar verilmesinin hukuka uygun görülmediği hakkında.
(Vergi Dünyası Nisan 2014)
Zamanaşımı, Vergi İncelemesi ve Takdir Komisyonuna Sevk İşlemi
Re'sen takdir konusu olabilecek davranışlar karşısında takdir komisyonları, gerekli incelemeleri yapmadan, çevre koşullarını dikkate alarak matrah takdirini gerçekleştiremez. Takdir komisyonu kararında gösterilen gerekçenin, matrahını saptanması ve oluşumunu kanıtlayıcı ve inandırıcı nitelikte olması gerekir.(Dn. 4. D.’nin, 25.06.1985 tarih ve E. 1985/638, K. 1985/ 1872 sayılı Kararı)
Takdir komisyonları takdir işlemini gerçekleştirirken, mutlak suretle gerekli araştırmaları ve incelemeleri yapmak zorundadırlar. Takdir komisyonu hiç bir araştırma ve inceleme yapmaksızın ve gerekçe göstermeksizin, genel ifadelere dayanarak matrah takdir edemez.(Dn. 4. D.’nin, 20.02.1984 tarih ve E. 1982/4284, K. 1984/631 sayılı Kararı)
Takdir komisyonları vergi inceleme raporlarıyla öğrenilen miktarın üzerinde matrah takdirine yetkilidirler. Ancak böyle bir takdir işlemi yapabilmek için komisyonun bir inceleme ve araştırma sonucunda ilave matrah farkı tespit etmiş olması gereklidir. (Dn. 4. D.’nin, 23.02.1982 tarih ve E. 1981/575, K. 1982/223 sayılı Kararı)
Takdir komisyonu, takdir işlemini yaparken, vergi yasaları gerçeğe bağlı olma kuralına göre hareket etmek zorundadırlar. Takdir komisyonu, yükümlüden alacağı bilgilere göre takdir işlemini gerçekleştirebilir. Yasal defterlerini tutmayan yükümlünün banka hesaplarındaki bilgiler ve kendi beyan ve ifadeleri esas alınarak yapılacak re'sen tarhiyatta yasaya aykırılıktan bahsedilemez.(Dn. 4. D.’nin, 06.04.1988 tarih ve E. 1987/4509, K. 1988/ 1356 sayılı Kararı)
Zamanaşımı sürecine girmiş muhtemel vergi alacaklarının doğumuna kaynak oluşturacak re’sen takdir yetkisinin kullanımıyla ilgili net belirlemelerin yapılması zorunludur. Bu konudaki naçizane görüşümüz; 6009 sayılı Kanunla vergi incelemelerinde getirilen altı aylık ve bir yıllık süreler de göz önünde bulundurularak, normal tarh zamanaşımı süresinin bitimine altı ay(üç ay da olabilir) ve daha az süre kalan mükelleflerin söz konusu dönemleri vergi incelemesine sevk edilmeyerek matrah takdiri için doğrudan takdir komisyonuna sevk edilmesi yönünde bir yasal düzenleme yapılmasıdır.
Mehmet YILDIRIM (E-Yaklaşım / Ocak 2014)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder