Yenileme
fonu uygulaması ihtiyari olup, işletmeler yapmış oldukları kâr planlaması
dahilinde, vergi kanunlarınca kendilerine tanınan bu hakkı kullanacak ya da
kullanmayacaklardır.
Danıştay’ın
farklı yönde görüşleri bulunsa da, Maliye Bakanlığı ve vergi inceleme
elemanlarının uygulamaları, yenileme fonu ayrılma tarihi ne olursa olsun, ilk
iki dönem bilançosunda matraha ilave edilmeyecek, ancak üçüncü dönemin sonuna
kadar kullanılmamışsa, bu dönemin vergi matrahına dahil edileceği şeklindedir.
Bilal
KUZU (Yaklaşım Mart 2009)
AYNI
YIL İÇİNDE YENİ BİR AMORTİSMANA TABİ İKTİSADİ KIYMET ALINMASI DURUMUNDA SABİT
KIYMET YENİLEME FONU AYRILABİLİR Mİ?
Maliye
İdaresi, kanun metninde yer almayan bir sınırlamayı kendi yorumu ile getirmekte
ve aynı yıl içinde yeni bir ATİK alınması durumunda yenileme fonu uygulamasına
izin vermemektedir. Bizce konu mukteza bazında çözümlenmek yerine VUK Md. 328
ve 329’da gerekli düzenlemeler yapılarak açıklığa kavuşturulmalıdır. Mevcut
durumda ise bizce; işletmeler aynı yıl içinde sabit kıymet satışı ve yenileme
fonu uygulamasını birlikte gerçekleştirebilirler ve hatta yine çalışmamızda yer
verdiğimiz üzere, mükellefler üç yıllık süre içinde satın aldıkları hangi
iktisadi kıymeti yenileme fonu ile ilişkilendireceklerine (elbette benzer
türdeki iktisadi kıymetler) kendilerine karar verebilir.
Yenileme
fonu uygulamasının amacı, işletmelerin faaliyetleri için gerekli olan yeni
ATİK’leri satın alabilmeleri amacıyla satış gelirini veya sigorta tazminatı
gelirini vergi matrahı ile ilişkilendirmeyerek, ödenecek vergiden sağlanacak
tasarrufun yatırıma aktarılması suretiyle mükelleflerin teşvik edilmesi,
desteklenmesidir. Bunun aynı yıl içinde yada yasal süre olan üç yıl içinde
gerçekleşmesi arasında bir fark yoktur.
Güray
ÖĞREDİK (E-Yaklaşım Aralık 2005)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder